7 stycznia 2016

Rooibos z eukaliptusem i pomarańczą - na przeziębienie


Miałam nie pisać na razie o rooibosach, ale przy takiej mieszance nie mogłam się powstrzymać. Połączenie z pomarańczą można znaleźć prawie wszędzie, ale dodatek eukaliptusa mnie rozbroił. To jedyna mieszanka dostępna w herbaciarniach z tym egzotycznym ziółkiem.

O rooibosie, jako składniku mieszanki nie będę się rozpisywać, bo wiadomo, że jest zdrowy i nie zawiera kofeiny. Skórka pomarańczy wnosi orzeźwiający zapach i łagodzi słodycz rooibosa. Najciekawszym składnikiem jest eukaliptus. Przede wszystkim dobrze działa na układ oddechowy. Liście zawierają duże ilości olejku eterycznego, co z resztą można poczuć podczas parzenia tej mieszanki. Dzięki temu łagodzi stany zapalne gardła i działa lekko wykrztuśnie. Poza tym ma działanie antyseptyczne i bardzo słabe przeciwgorączkowe. Biorąc to wszystko razem mamy bardzo przyjemny sposób na lekkie przeziębienie. A właśnie mnie takie dopadło przy okazji tych mrozów. Zauważyłam też, że pijąc napar mam mniejszy karat i lepiej mi się oddycha przez nos.

Ważne: żeby zachować jak najwięcej olejków eterycznych w naparze trzeba przykryć naczynie.

Taka prosta mieszanka, a tyle dobrego. Wygląda pięknie, kolorystycznie też zachęca do parzenia i picia. Czerwony rooibos, trochę skórki pomarańczy i sporo zieleni od liści eukaliptusa. Pachnie bardzo intensywnie, ale przyjemnie i orzeźwiająco. Po zaparzeniu do aromatu zielonych listków dochodzi lekka słodycz rooibosa, a całość bardzo ładnie się równoważy. Napar jest lekko rozjaśniony przez dodatek skórki pomarańczy, ale nadal utrzymuje się w odcieniach pomarańczowoczerwonych. W smaku, tak jak w zapachu jest rześki, ale złagodzony miodowymi nutami. Podobno dobrze smakuje też zaparzony na zimno, ale z tym zaczekam do lata.


Oto moje odkrycie na lekkie przeziębienie. Nie trzeba od razu sięgać po tabletki i faszerować się paracetamolem, czasem wystarczy odpowiednie ziółko. A jakie Wy macie sposoby na ból gardła i katar?

2 komentarze:

  1. według mnie na skuteczne zwalczanie grypy i przeziębienia bezkonkurencyjny jest czosnek(jedyna wada to nieprzyjemny zapach). Już nie mówiąc, że jest skuteczną bronią przeciw pasożytom układu pokarmowego dzieki silnemu działaniu bakteriobójczemu. Najlepszy naturalny dodatek do pokarmów spożywanych w troszke dzikich krajach... ;)

    a na ból gardła..? Mleko z miodem! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czosnek to ja lubię, aż za bardzo, to Kuba może potwierdzić :) a mleko z miodem też dobrze rozgrzewa :)

      Usuń